Home » Coaching » Kinder coaching

In mijn praktijk coach ik kinderen van 0 jaar tot 17 jaar. Ieder kind heeft dan ook zijn/haar eigen problematieken/obstakels. Ik kom kinderen tegen binnen mijn praktijk die om willen leren gaan met het spirituele. Maar ik krijg ook kinderen in mijn praktijk die gepest worden, onzeker zijn, geen contact hebben met zijn/haar biologische ouders etc. Dit alles is per kind verschillend. De coaching sessie is bij mij aan huis of ik ga naar de persoon zelf toe. Ik coach kinderen binnen heel Nederland. 

 

Bij de ontwikkeling van het kind doorloopt ieder kind verschillende fasen. Wat belangrijk is om te weten is dat niet ieder kind ook tegelijk met deze fasen mee beweegt. Bij de een gaat het sneller, en bij de ander iets langzamer. Dit alles is oke. Ik heb de fasen voor je op een rijtje gezet: 

 

Babyfase (0-1 maanden)

In deze fase heeft het kind behoefte aan aandacht, structuur en rust. Als ouder/opvoeder is het belangrijk dat je helpt bij het herstellen van het dagritme van het kind. Ook is het belangrijk dat in deze fase extra aandacht besteed wordt aan de dingen waar het kind in deze fase behoefte aan heeft. Dit bevordert de groei op verschillende vlakken in zijn/haar leven op langer termijn.

Babyfase (1-4 maanden)

In deze fase zal het kind zijn/haar gevoelens steeds meer gaan uiten door middel van lichaamstaal, maar ook huilbuien. Bij ouders/opvoeders kunnen hier de gebroken nachten beginnen. Rust voor zowel het kind als ouder/opvoeder is erg belangrijk. Ook is het van belang dat ritme en de behoeften van het kind centraal staan in het gezin. 

Babyfase (4-8 maanden)

In deze fase zullen de eerste tandjes doorkomen en kan het zijn dat het kind erg eenkennig is. Hier is het belangrijk dat het kind gaat leren om op zijn/haar eigen kamer te slapen. Dit zorgt ook voor ritme, regelmaat en structuur. Het kind zal beginnen met reageren door middel van geluidjes te maken. Ook kun je hier als ouder/opvoeder beginnen met de tandjes te poetsen.

Babyfase (8-12 maanden)

In deze fase merk je in de ontwikkeling van het kind dat hij/zij zal gaan dromen, maar ook vaker tussentijds wakker zal worden. Het kind zal gezichten en zijn/haar naam herkennen. In deze fase ontstaat ook de verlatingsangst en is het kind nog gevoeliger voor stemmingen van anderen. Als ouder/opvoeder is het belangrijk in deze fase consequent te zijn en te starten met stimulerend speelgoed. Het kind zal in deze fase behoefte hebben aan veiligheid en de ruimte om spelenderwijs te kunnen ontdekken.

Peuterfase (1-2 jaar)

In deze fase zal het kind beginnen mee te brabbelen. Als ouder/opvoeder is het dan ook belangrijk om de taal te stimuleren door middel van drie nieuwe woorden per dag. Het kind zal zijn eigen wil steeds meer laten zien en het ik-besef zal gaan ontwikkelen en groeien in deze fase. Ook zal er imitatie van gedrag aan de orde zijn. Het is belangrijk om het kind een verhaaltje voor te lezen en nog meer met het kind te praten; zo stimuleer je de taalontwikkeling van het kind. Ook speelt voor de ouder/opvoeder creativiteit een grote rol in deze fase voor het kind. De interesse naar zindelijkheid wordt in deze fase groter.

Peuterfase (2-3 jaar)

Het kind zal in deze fase opstandiger worden. Zijn/haar eigen wil zal nog groter worden. Het temperament van het kind zal wisselen, er zullen driftbuien ontstaan en het kind zal moeite hebben om zich zelf in de ander te verplaatsen. Als ouder/opvoeder is het belangrijk in deze fase om het negatieve gedrag te negeren, maar ook grenzen te stellen. Als ouder/opvoeder kan er onzekerheid ontstaan rondom het opvoeden. Het is belangrijk dat beide op een lijn zitten als het om de opvoeding gaan. Niet alleen voor hen zelf, maar ook voor het kind. Vertrouwen en veiligheid voor het kind staan in deze fase centraal.

Peuterfase (3-4 jaar)

Het kind zal in deze fase zijn/haar eigen lichaam ontdekken, maar ook interesse krijgen in het lichaam van een ander. Ook zal het kind in deze fase het gevaar niet zien, waarom vragen stellen en nieuwsgierig naar alles worden. De fantasie in deze fase is erg groot. Probeer het kind niet in een hokje te plaatsen, maar ruimte te bieden voor de levendige fantasie van het kind. Ook zullen er in deze fase 'peuter angsten' ontstaan; veiligheid en begrip staat hierin centraal. Het kind zal rond deze levensjaren meer begrip en inlevingsvermogen krijgen in de gevoelens van een ander. Als ouder/opvoeder is het belangrijk om de gevoelens te benoemen, complimenten te geven aan het kind, het zelf aankleden stimuleren en het toezicht houden zodat er geen ongelukjes gebeuren door de onvoorzichtigheid/onoplettendheid van het kind.

Kleuterfase (4-6 jaar)

Rond deze levensfase zal het kind de eerste melktandjes gaan wisselen. Hier kan het kind erg veel last van hebben. In deze fase zal ook de levendige fantasie van het kind een piek krijgen en ook hier is ruimte voor het kind dan ook belangrijk zodat het blijft stromen. Het kind zal interesse krijgen in de 'geslachten'. Denk dan aan dat er spelletjes als 'doktertje' spelen naar voren kunnen komen. Zorg dat hier begeleiding in is zodat het kind duidelijk heeft wat er allemaal is, maar dat de dingen niet te ver gaan. In deze fase zal ook het geweten een groei krijgen. Als ouder/opvoeder is het in deze fase belangrijk dat het positieve gedrag benoemd wordt, dat spel/taalontwikkeling gestimuleerd wordt, dat het netwerk van het kind wordt vergroot en dat er ruimte komt voor vertrouwen zodat het kind steeds meer losgelaten kan worden.

Schoolkind (6-12 jaar)

In deze fase zullen de groeipijnen ontstaan. Er zal meer inzicht komen in situaties die gaan over oorzaak/gevolg. De bewustwording start hier. Het leren staat centraal in deze fase. Niet alleen op school, maar ook op lichamelijk, sociaal en emotioneel gebied. Het kind zal dingen steeds beter gaan begrijpen. Ga ook in gesprek hierover met het kind zodat het kan landen. De vorming van het zelfbeeld van het kind start ook in deze fase. Het is belangrijk om hier ruimte in te geven en te ondersteunen dat dit zo positief mogelijk verloopt. De behoefte van het kind om ergens bij te willen horen/geaccepteerd te worden is erg groot .Als ouder/opvoeder kun je hier in bijsturen met de juiste begeleiding door bijvoorbeeld een gesprek aan te gaan. 

Pubertijd (10-22 jaar)

Deze levensfase kent meerdere fasen. Laten we beginnen bij de 'vroege puberteit'. Deze fase loopt van 10 tot 14 jaar. Het lichaam start hier met veranderen. Het meisje krijgt borsten, schaamhaar en gaat menstrueren. De jongen krijgt de baard in de keel, baardgroei, meer lichaamsbeharing en zo nu en dan een natte droom. De hormonen beginnen op te spelen en hier kan het kind last van krijgen. Blijf over al deze dingen open in gesprek. Mentaal vind er ook een grote verandering plaats. Een kind in de (vroege)puberteit wordt veel impulsiever, maar gaat ook opzoek naar zelfstandigheid en zijn/haar identiteit. In de 'midden puberteit' begint jouw zoon/dochter nog meer de een eigen 'ik' te ontwikkelen. Deze fase loopt van 14 tot 16 jaar. Het kind wilt hier experimenteren, grenzen opzoeken en vooral zelf de dingen ervaren. Het enige wat in deze fase ontbreekt is het besef van de consequenties van bepaalde handelingen. De interesses om te experimenteren kunnen op deze leeftijd al verschillen van seks, roken, drank tot zelfs drugs. Ik kan me voorstellen dat je je als ouder hier compleet machteloos in voelt. In deze fase kan het dus zo zijn dat er spanningen ontstaan tussen jou en je kind. Het is belangrijk om het gesprek aan te gaan en het kind te behoeden voor deze dingen. Ga bijvoorbeeld het gesprek aan, maar stop het niet weg. De laatste fase van de puberteit is de 'late puberteit'. Deze fase loopt van 16 tot 22 jaar. De grote lichamelijke veranderingen zijn achter de rug en op geestelijk gebied wordt het kind volwassener. Het kind wordt zelfbewuster en de rust lijkt terug te keren. Ook zal het kind zich verantwoordelijker opstellen. Het kind kan in deze fase nog een terugval krijgen in het pubergedrag, maar wordt zich hier wel steeds bewuster van. Mijn tips voor jou: blijf in gesprek, stel grenzen en maak regels, luister naar je kind, blijf betrokken, vertrouw je kind en lach samen.

 

Wil je weten wat ik voor jouw kind kan betekenen? Dan neem gerust contact met mij op via het contact formulier zodat we een gratis 'call to grow' kunnen inplannen. 

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een coaching sessie boeken?

Je kunt een coaching sessie boeken door mij een whatsapp berichtje te sturen of het contact formulier in te vullen. Van te voren zal er een 'call to grow' plaatsvinden zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken. Zijn een paar losse sessies voldoende? Of heb je meer aan een langer traject? Dit is iets wat tijdens een 'call to grow' al snel duidelijk wordt. 

 

Waar vind een coaching sessie plaats?

Een coaching sessie vind plaats via zoom of bij mij/jou aan huis.

 

Wat kan ik verwachten bij een coaching? 

Bij een coaching sessie gaan we kijken naar de hulpvraag. Tijdens de coaching kunnen er dingen visueel gemaakt worden door bijvoorbeeld creativiteit toe te passen, maar kunnen er ook visualisaties aan de orde komen. Alles wordt intuïtief beslist.

 

Hoe gaat het contact tijdens de coaching?

Op de vaste, afgesproken dagen ben ik via whatsapp (of eventueel bellen) te bereiken. Je mag hier alles vragen. Op de overige dagen, reageer ik de volgende dag pas. Zie het als extra begeleiding langs de coaching. Er zullen wel meerdere contact momenten zijn.

 

De tarieven van de coaching, maar ook de trajecten vind je hier